Hae tästä blogista

maanantai 18. tammikuuta 2010

Huoltoa ja ongelmia

Sain vihdoin suoritettua pari toimenpidettä, jotka olin laiminlyönyt tähän asti. Tarkistin kunnolla vaihteistoöljyn määrän ja ilmanputsarin kunnon. Vaihteistoöljyistä olin aiemmin vain katsonut että sitä on riittävästi. Tarkemmin mitattuna laatikossa näytti olevan noin 1,5 litraa liikaa öljyä. Tämä selittääkin monet laatikon oikuttelut. Kuten tiedetään, ylitäytetty EAT keittää sisuskalunsa hyvin äkkiä. Lorautin summissa hieman öljyä ulos ja tarkastelin huolestuneena siinä lilluvaa metallisilppua mutta ainakin määrä on nyt suurinpiirtein kohdillaan.

Ilmanputsari oli onneksi helppo vaihtaa eikä operaatiosta aiheutunut sen kummempaa draamaa. Paitsi että kone alkoi käymään epätasaisesti ja kärsimään voiman puutteesta heti seuraavana päivänä. Täytynee tarkistaa ilmamääräanturi (MAF).

Tämän lisäksi tutkin hieman valoja ja mahdollista syytä miksi ne palavat kuin kynttilät. Toisen parkin himmeys selittyi kun totesin sen olevan 24 voltin malli. Muutoin valot eivät vain tunnu saavan tarpeeksi virtaa. Edessä on luultavasti releistys tai mahdollisesti HID-sarja.

Check Engine valo vilkuttelee yhä Lambda antureiden koodia ja kaasuläppäanturi (throttle position sensor, TPS) antaa villejä lukemia. TPS pitäisi tietojeni mukaan säätä siten että se antaa keskijohdosta mitattuna 0,48V kaasuläpän ollessa kiinni mutta en ole saanut omaani näyttämään 1,10V vähempää edes irroittamalla sitä.

Sääennuste näyttää että säätökelit loppuvat toistaiseksi. En ala yli kymmenen asteen pakkasessa räppäämään. Tällä välin täytyy kai vain kysellä osia ympäriinsä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti