Hae tästä blogista

tiistai 10. elokuuta 2010

Tapahtui viimekuussa

Hillitön helle vei suurimman halun istuskella koneen äärellä kirjoittelmassa eikä päivityksiä blogiin tullut vaikka auton kanssa puuhasteltiinkin.
Toinen kerros

Maalasin kokeeksi vaihdekepin ympäristön "jalopuut" Mastonin satiinimustalla. Pinnasta tuli todella karkea enkä oikein ole siihen tyytyväinen. Testaan parhaillaan kuinka se kestää kulutusta. Tarkoituksena olisi maalata jossain vaiheessa piiloon kaikki puujäljitelmäpinnat.

Eräällä Tampereen reissulla lakkasi penkin reisituen korkeudensäätö pelittämässä kuskinvaihdon yhteydessä. Syyksi paljastui pikkuinen kuula joiden avulla kytkimen napakka napsahtelu on toteutettu. Kuula oli kuluttanut muovista uraansa ajanmittaan ja jumittanut estäen kytkimen toiminnan.
Uusi napa

Akun miinusnavasta oli tullut maadoitusjohtojen lisäilystä johtuen melkoinen hässäkkä jota siistin vaihtamalla navan malliin, jossa on nätit paikat ylimääräisille johdoille.


Lähetin TJanin hakemaan Seinäjoelta kylmäaineita ilmastointiin kun en itse töiltäni kerinnyt ja pakko se oli saada toimimaan näillä helteillä. Akku vain olisi pitänyt ladata sillä TJanin innokas sähkölaitteiden käyttö ja kaupunkiliikenteen hidas tahti tyhjensivät akun ja virta loppui. No saatiin sentään ilmastointi pelaamaan. 

Tästä suivaantuneena TJani otti ja purki laturin, jonka edellinen omistaja oli puheidensa mukaan huollattanut. Vinkkeliin asennetut komponentit, likakerrostumat ja vähintäänkin arveluttavilta näyttävät tinaukset kertoivat karua kieltään huollon laadusta. Laturihan on lähinnä hidastanut akun tyhjentymistä ja olen ladannut akkua miltei kerran viikossa.

Ennen huoltoa
Puhdistuksen ja tinailun jälkeen laturin latasikin oikein nätisti mutta jo muutaman testikilometrin jälkeen alkoi temppuilla. Ajovalojen kirkkaus vaihtelee ja toisinaan kaikki varoitusvalot välähtelevät kojetaulussa. Varoitusvalot myös palavat himmeästi tyhjäkäynnillä mikä kielisi liian alhaisesta latausvirrasta mutta yleismittarin mukaan laturi puskee akulle tasaisesti virtaa oikeilla volteilla. Laturiin pitäisi vaihtaa sisuskalut mutta osille kertyi hintaa paikallisessa varaosaliikkeessa 140€. Halvempia vaihtoehtoja kartoitetaan.

Laturin testauksen yhteydessä auto alkoi yllättäen oireilla samalla tavoin kuin aiemmin alipainevuodon johdosta. Sinnikäs etsintä paikallisti vuodon taas jonnekin PCV-venttiilin letkustoon. Kääntelyllä ja säätelyllä saatiin  vuoto lakkaamaan ja kaasuläppäanturin arvot kohdalleen.

Saalista
Näistä vioista huolimatta käytin SVX:ää erään toisen auton ostoreissulla. Kilometrejä karttui ajettaessa Töysä-Tampere-Raisio-Turku-Kankaanpää-Tampere-Töysä - lenkki. Koko reissun ajan kojetaulu vilkahteli kuin joulukuusi mutta volttimittarilla tarkastettuna laturi kuitenkin hoiti hommaansa.
 

Palatessani Tampereelta alipainevuoto teki paluun entistä pahempana. Jatkuva vaihteiden arpominen ja moottorin voimattomuus teki matkasta vaikean. Purin imuputkiston, PCV-venttiilin ja siihen kuuluvan alipaineletkuston irti. PCV-venttiili puhdistettiin ja todettiin toimivaksi. Uutta silikoniletkua vanhojen koppuroiden tilalle tilattiin Ebaysta.

Umpioiden omituinen valokuvio alkoi hämärällä häiritsemään ja kokeilin johtuisiko tämä siitä että musta maali umpioiden alapinnalta on lohkeillut pois ja valo heijastuu puskurista minne sattuu. Otin toisen umpion irti (toinen ei suostunut irtoamaan) ja maalailin siihen uudet maalit. En tiedä oikein oliko tuosta sitten apua...

Reilu kuukausi sitten tilatut madallusjousetkin ovat vihdoin Tullissa. Haetaan kun keritään ja kelien salliessa laitetaan alle.

Tässä tilanteessa ollaan siis menossa. Auto makaa nyt pihassa odottamassa osia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti