Juhannuksena aloitettu jarruremontti alkaa olla ohitse. Eritoten samalla suoritettu kuskin puoleisen etupyörän laakerin vaihto osoittautui haastavaksi mutta lähinnä työkalujen puutteen takia. Ulkokooleja lukuunottamatta saimme laakerin pihalle lekalla. Prässiä jouduttiin etsimään pitkin kyliä ja lopulta suoritin prässäämisen itse eräällä raskaan kaluston pajalla. 20 tonnia voimaa tarvittiin laakerin ulkokoolien irroittamiseen. Tappioihin täyty kirjata ABS-anturi joka hajosi totaalisesti kun yritin irroittaa sitä hienovaraisesti vasaralla ja ruuvimeisselillä. Lopulliseen irrottamiseen tarvittiinkin sitten pajavasaraa.
Laakerin ääntämisen syystäkään ei ollut enää mitään epäselvyyttä sisäkoolin tarkastelun jälkeen. Seisottaminen tekee hallaa. Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Ja taas sataa |
Laakerin asennuksessakin sattui kömmähdys kun ensimmäisellä kerralla unohtui laittaa ABS-kehä paikoilleen kiinni napaan. Ja eikun napa irti ja auki...
Toinen paha takaisku tuli vastaan takajarruissa. Uudet takalevyt eivät olleetkaan aivan bolt-on. Vanhat levyt kun olivat jäähdytetyt ja siten lähes tuplasti paksummat. Lisäksi uusien levyjen takana oleva pölykupin ura on aivan liian matala. Tämän vuoksi jouduin modifoimaan pölykuppia pajavasaralla. Valitettavasti jarrut on irroitettava vielä kerran koska takaa kuluu välillä kitinää.
Siinä kiikkuvat |
Kyseinen maali tuntuu olevan vaihtelevan laatuista ja vaikka kuinka ravistaisi purkkia alkaa viimeistään puolivälissä peitto loppumaan ja tuntuu kuin yrittäisi maalata vesiväreillä. Kaksi ja puoli purkkia maalia noihin tuhrittiin.
Uusien levyjen ja palojen asennuksen yhteydessä vaihdettiin jarrunesteet, herkistettiin ja ilmattiin jarrut. Sisäänajo on vielä kesken mutta ero vanhoihin jarruihin on melkoinen. Toista takajarrua pitää vielä näppäillä kun ei näytä oikein kunnolla kiillottuvan.
Vasemmalla poratut |
Hetkellisesti pääsin jo leikkimään uusilla kemikaaleillanikin ennen kuin kelit taas pettivät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti